PRZEBIEG WYCIECZKI
- Zbiórka przed szkołą o godzinie 7:15. Wyjazd ze szkoły, około 7:30. Wycieczka z udziałem nauczycieli i opiekunów (rodziców). Na klasy do 30 osób: 2 nauczycieli i 2 opiekunów (rodziców). Dla grup większych dodatkowo 1 nauczyciel lub 1 nauczyciel oraz 1 opiekun (rodzic) na każde dodatkowe 10 dzieci.
- „ Młyn elektryczny’’ WIATRAK pierwszy punkt wycieczki. Młyn kiedyś napędzany wiatrem i wodą. Młynarz opowiada dzieciom o sposobie przerobu zboża na mąkę. Pogadanka nt.: ’’Od ziarenka do bochenka”. Dzieci oglądają wszystkie urządzenia rozmieszczone we młynie oraz pozostałości po napędzie wiatrowym i wodnym młyna: rzeczka, spad wodny tzw. Próg wodny.
- „Piekarnia” następny punkt wycieczki. Pokaz dzieciom całego cyklu produkcji pieczywa i urządzeń wykorzystywanych do tego celu (piece do wypiekania chleba, opalane węglem, drewniane łopaty służące do wkładania i wyjmowania chleba z pieca węglowego). Krótkie przypomnienie bajki o Jasiu i Małgosi, kiedy to Baba Jaga chciała wsunąć je za pomocą takiej samej łopaty do pieca. Dzieci mogą w asyście piekarza na drewnianej łopacie wsunąć do pieca przygotowane do wypieku pieczywo.
- „Niespodzianka” złociste, pachnące, świeże rogale podarowane dzieciom przez pracowników piekarni.
- Po zwiedzeniu piekarni dzieci jadą do pięknie położonego kompleksu poznawczo- rekreacyjnego CHATA ZA MIASTEM. Gospodarz staropolskim zwyczajem wita gości uroczyście chlebem i solą, a następnie zaprasza wszystkich do karczmy zbudowanej z wielkich drewnianych bali na poczęstunek. Po wypiciu herbatki i zjedzeniu bułeczki na wycieczkowiczów czeka kolejna atrakcja.
- Podział grupy na trzy podgrupy od 10 do 15 dzieci. Podział dokonany przez dzieci, nauczyciele asystują i w razie potrzeby dokonują ostatecznego podziału na podgrupy. Podgrupy wymiennie uczestniczą w dalszej części wycieczki w pkt 7-9.
- „Przejażdżki konnym zaprzęgiem’’.
- Pogawędka na temat uprawy zbóż – przygotowanie podłoża (orka), zasiew, zbiór, młócenie zboże (pokaz za pomocą cepów). Omówienie rodzaj i budowy zbóż. Kłosy zbóż:
- cztery podstawowe gatunki zbóż: żyto, pszenica, owies, jęczmień – zapoznanie dzieci z wyglądem, porównywanie zbóż.
- budowa zbóż: łodyga, kolanko, kłos, wąsy.
- „Zwiedzanie skansenu wsi mazowieckiej” tj. sprzętu i przedmiotów używanych dawniej w gospodarstwie w XIX wieku. Oglądać można między innymi uprząż konną, urządzenia do uprawy roli i hodowli zwierząt, studnia do czerpania wody- żuraw.
W chacie znajduje się kuchnia węglowa, gliniane i żeliwne naczynia, maselnice, kołowrotki, żelazka na węgiel drzewny, drewniane łóżka itd. Każdy z tych przedmiotów mogą dzieci zobaczyć z bliska, niektóre dotknąć, porównując je z obecnie znajdującymi się w użytku. W tym też gospodarstwie po raz pierwszy większość dzieci będzie miało możliwość w bezpośrednim kontakcie dotknąć i pogłaskać prawdziwe, domowe zwierzęta: kozy, konie, krowy, a także zobaczyć z bliska kury, indyki. - Zabawy na świeżym powietrzu lub w pomieszczeniu zamkniętym (w zależności od pogody): malowanie twarzy, piłkarzyki, strzelanie z łuku, gra w piłkę nożną.
- Po tych atrakcjach poznawczych i rekreacyjnych wszystkie dzieci zostają zaproszeni na prawdziwą ucztę przy ognisku i samodzielne pieczenie kiełbasek.
- Powrót do szkoły. Turyści pełni wrażeń, troszeczkę zmęczeni, ale uśmiechnięci wracają pod szkołę, a potem do domu, gdzie czekają rodzice.
2. Proszę o podzielenie sięna grupy (trzyosobowe):
Plastycy, którzy udokmentują proces powstania pieczywa, przedstawiając go poprzez rysunki, malunki, od początku jego powstania, aż do efektu końcowego. Rysunki, malunki z opisem proszę przygotować na papierze o formacie A4.
Fotografowie, którzy udokumentują proces powstawania pieczywa, przedstawiając go poprzez fotografię, od początku jego powstania, aż do efektu końcowego. Fotografie z opisem proszę zamieszczać na kartach formatu A4.
Informatycy, którzy udokumentują proces powstania pieczywa, przedstawiając go jako prezentację w programie PowerPoint, od początku jego powstania, aż po efekt końcowy.
3. Grupy przystępują do pracy, zbierają materiały, opracowują opisy,fotografują, malują, przygotowują prezentację, rozmawiają itp.
Podczas przygotowania prezentacji proszę korzystać z pomocy panów od kółka informatycznego, plastycznego, fotograficznego.
Na przygotowanie pracy i ich zaprezentowanie macie 5 dni od dnia wycieczki.