Proces

1. Udział w wycieczce:
PRZEBIEG WYCIECZKI
  1. Zbiórka przed szkołą o godzinie 7:15. Wyjazd ze szkoły, około 7:30. Wycieczka z udziałem nauczycieli i opiekunów (rodziców). Na klasy do 30 osób: 2 nauczycieli i 2 opiekunów (rodziców). Dla grup większych dodatkowo 1 nauczyciel lub 1 nauczyciel oraz 1 opiekun (rodzic) na każde dodatkowe 10 dzieci.
  2. „ Młyn elektryczny’’ WIATRAK pierwszy punkt wycieczki. Młyn kiedyś napędzany wiatrem i wodą. Młynarz opowiada dzieciom o sposobie przerobu zboża na mąkę. Pogadanka nt.: ’’Od ziarenka do bochenka”. Dzieci oglądają wszystkie urządzenia rozmieszczone we młynie oraz pozostałości po napędzie wiatrowym i wodnym młyna: rzeczka, spad wodny tzw. Próg wodny.
  3.  „Piekarnia” następny punkt wycieczki. Pokaz dzieciom całego cyklu produkcji pieczywa i urządzeń wykorzystywanych do tego celu (piece do wypiekania chleba, opalane węglem, drewniane łopaty służące do wkładania i wyjmowania chleba z pieca węglowego). Krótkie przypomnienie bajki o Jasiu i Małgosi, kiedy to Baba Jaga chciała wsunąć je za pomocą takiej samej łopaty do pieca. Dzieci mogą w asyście piekarza na drewnianej łopacie wsunąć do pieca przygotowane do wypieku pieczywo.
  4. „Niespodzianka” złociste, pachnące, świeże rogale podarowane dzieciom przez pracowników piekarni.
  5. Po zwiedzeniu piekarni dzieci jadą do pięknie położonego kompleksu poznawczo- rekreacyjnego CHATA ZA MIASTEM. Gospodarz staropolskim zwyczajem wita gości uroczyście chlebem i solą, a następnie zaprasza wszystkich do karczmy zbudowanej z wielkich drewnianych bali na poczęstunek. Po wypiciu herbatki i zjedzeniu bułeczki na wycieczkowiczów czeka kolejna atrakcja.
  6. Podział grupy na trzy podgrupy od 10 do 15 dzieci. Podział dokonany przez dzieci, nauczyciele asystują i w razie potrzeby dokonują ostatecznego podziału na podgrupy. Podgrupy wymiennie uczestniczą w dalszej części wycieczki w pkt 7-9.
  7. „Przejażdżki konnym zaprzęgiem’’.
  8. Pogawędka na temat uprawy zbóż – przygotowanie podłoża (orka), zasiew, zbiór, młócenie zboże (pokaz za pomocą cepów). Omówienie rodzaj i budowy zbóż. Kłosy zbóż:
    1. cztery podstawowe gatunki zbóż: żyto, pszenica, owies, jęczmień – zapoznanie dzieci z wyglądem, porównywanie zbóż.
    2. budowa zbóż: łodyga, kolanko, kłos, wąsy.
  9. „Zwiedzanie skansenu wsi mazowieckiej” tj. sprzętu i przedmiotów używanych dawniej w gospodarstwie w XIX wieku. Oglądać można między innymi uprząż konną, urządzenia do uprawy roli i hodowli zwierząt, studnia do czerpania wody- żuraw.
    W chacie znajduje się kuchnia węglowa, gliniane i żeliwne naczynia, maselnice, kołowrotki, żelazka na węgiel drzewny, drewniane łóżka itd. Każdy z tych przedmiotów mogą dzieci zobaczyć z  bliska, niektóre dotknąć, porównując je z obecnie znajdującymi się w użytku. W tym też gospodarstwie po raz pierwszy większość dzieci będzie miało możliwość w bezpośrednim kontakcie dotknąć i pogłaskać prawdziwe, domowe zwierzęta: kozy, konie, krowy, a także zobaczyć z bliska kury, indyki.
  10. Zabawy na świeżym powietrzu lub w pomieszczeniu zamkniętym (w zależności od pogody): malowanie twarzy, piłkarzyki, strzelanie z łuku, gra w piłkę nożną.
  11. Po tych atrakcjach poznawczych i rekreacyjnych wszystkie dzieci zostają zaproszeni na prawdziwą ucztę przy ognisku i samodzielne pieczenie kiełbasek.
  12. Powrót do szkoły. Turyści pełni wrażeń, troszeczkę zmęczeni, ale uśmiechnięci wracają pod szkołę, a potem do domu, gdzie czekają rodzice.
2. Proszę o podzielenie sięna grupy (trzyosobowe):
Plastycy, którzy udokmentują proces powstania pieczywa, przedstawiając go poprzez rysunki, malunki, od początku jego powstania, aż do efektu końcowego. Rysunki, malunki z opisem proszę przygotować na papierze o formacie A4.
Fotografowie, którzy udokumentują proces powstawania pieczywa, przedstawiając go poprzez fotografię, od początku jego powstania, aż do efektu końcowego. Fotografie z opisem proszę zamieszczać na kartach formatu A4.
Informatycy, którzy udokumentują proces powstania pieczywa, przedstawiając go jako prezentację w programie PowerPoint, od początku jego powstania, aż po efekt końcowy.
3. Grupy przystępują do pracy, zbierają materiały, opracowują opisy,fotografują, malują, przygotowują prezentację, rozmawiają itp.
Podczas przygotowania prezentacji proszę korzystać z pomocy panów od kółka informatycznego, plastycznego, fotograficznego.
Na przygotowanie pracy i ich zaprezentowanie macie 5 dni od dnia wycieczki.